Lotnisko w Radomiu ma zgodę na operacje nocne. To ważna decyzja, która umożliwi
Polskie Porty Lotnicze (PPL) zarządzające Lotniskiem Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 r. od wielu miesięcy starały się o możliwość prowadzenia operacji lotniczych także w nocy.
W styczniu PLL spodziewał się decyzji w kwietniu, ale zapadła ona dopiero teraz.
Nocne loty kluczowe
– Ta decyzja umożliwia uruchomienie nocnych lotów. Została wydana zgodnie z wnioskiem portów lotniczych, zgodnie z prognozowanym ruchem lotniczym, który obejmuje 35 operacji cywilnych w ciągu dnia i 10 operacji lotniczych w nocy, a także loty szkoleniowe – powiedziała cytowana przez Radio dla Ciebie Agata Antonowicz, rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).
RDOŚ nałożył także obowiązek monitoringu oddziaływania na środowisko przyrodnicze oraz wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie hałasu. W przypadku przekroczenia standardów akustycznych może być konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.
– Cieszymy się, że Lotnisko Warszawa-Radom uzyskało pozytywną decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczącą możliwości wykonywania lotów nocnych. To ważny krok, który pozwala nam dostosować strategię operacyjną dla tego portu i znacząco zwiększyć jego atrakcyjność w oczach przewoźników czarterowych, ale także, co równie istotne, w kontekście potencjalnego rozwoju segmentu cargo – mówi Marcin Danił, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych ds. finansowo-handlowych.
PPL podkreśla, że to sukces, a wydana właśnie decyzja powinna była zostać zabezpieczona już na etapie uruchamiania lotniska. – Cieszymy się, że udało się ją uzyskać teraz. Otwiera ona zupełnie nową perspektywę dla przyszłości i rozwoju Radomia – podkreśla Danił.
Przedstawiciel PPL wyjaśnia, że limit 10 operacji nocnych może wydawać się niewielki, ale dla czarterów to realne ułatwienie zwłaszcza w sytuacji, gdy Lotnisko Chopina w Warszawie nie jest dostępne w porze nocnej – zaznacza Danił.
Radom – pasażerów ubywa
W maju 2025 roku z Lotniska Warszawa-Radom skorzystało 2,9 tys. pasażerów, czyli o 51 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Od początku 2025 roku port obsłużył 18,9 tys. podróżnych, o 1/3 mniej niż przed rokiem.
Lotnisko w Radomiu w mijającym roku 2024 obsłużyło 112 tys. pasażerów, to o 9 proc. więcej niż w roku poprzednim, który był pierwszym, ale niepełnym okresem funkcjonowania portu. To liczby zdecydowanie mniejsze niż zapowiadane jeszcze we wrześniu 2022 r. nawet 450 tys. osób w pierwszym pełnym roku działalności.
Pod koniec grudnia 2023 r.
ówczesny prezes PPL Stanisław Wojtera mówił o 200 tys. pasażerów w 2024 r., ale i tej liczby nie udało się osiągnąć. To o tyle istotne, że gdyby lotnisko miało wychodzić „na zero” to musiałoby obsługiwać ok. 80 tys. pasażerów, ale miesięcznie.
Ostatnie prognozy opracowane przez IATA Consulting dla CPK mówią o osiągnięciu przez port w Radomiu poziomu 800 tys. pasażerów, ale
dopiero za 35 lat.
– Mimo spadku liczby pasażerów w pierwszych miesiącach 2025 roku, Lotnisko Warszawa-Radom przygotowuje się do intensywnego sezonu letniego. Konsekwentnie budujemy ofertę lotniska, współpracujemy z touroperatorami, przewoźnikami, intensyfikujemy działania marketingowe. Rozważamy różne scenariusze w przyszłości, ale dziś koncentrujemy się na rozwoju Radomia i wierzymy, że ten port ma jeszcze sporo do zaoferowania – podsumował Marcin Danił, członek zarządu PPL ds. finansowo handlowych.